Opis inwestycji
Ogólna charakterystyka projektowanej inwestycji:
Obecnie trwa inwestycja GDDKiA polegająca na budowie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, która swoim zakresem obejmuje także budowę Obwodnicy Żukowa. Obwodnica ta połączy istniejącą drogę krajową DK20 i istniejącą drogę krajową DK7 z węzłem węzeł Żukowo i umożliwi ominięcie m. Żukowo dla ruchu na kierunku Kościerzyna – Gdańsk. Budowa w/w odcinka obwodnicy nie zapewni jednak połączenia drogi wojewódzkiej DW211 z drogą krajową DK20 w węźle Glincz i nie usprawni ruchu drogowego na kierunku Kartuzy – Gdańsk. Jest to brakujący odcinek Obwodnicy Żukowa.
Przedmiotem inwestycji Województwa Pomorskiego realizowanego przez Zarząd Dróg Wojewódzkich jest budowa połączenia drogi wojewódzkiej DW211 z Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta poprzez węzeł Glincz wraz z wszelkimi niezbędnymi obiektami i urządzeniami towarzyszącymi, jako przedłużenie projektowanej południowej Obwodnicy Żukowa. Pozwoli to na:
- stworzenie bezpiecznego odcinka tranzytowej trasy drogowej, zapewniającego usprawnienie dalekobieżnego ruchu drogowego o adekwatnych prędkościach podróżnych na kierunku Kartuzy – Trójmiasto;
- zwiększenie wewnętrznej dostępności transportowej oraz spójności wewnętrznej układu komunikacyjnego;
- stworzenie odcinka drogowego o parametrach technicznych dostosowanego do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu;
- odciążenie miasta Żukowo od ruchu tranzytowego;
- poprawę warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego w rejonie inwestycji i w mieście Żukowo;
- poprawa warunków środowiskowych mieszkańców miasta Żukowo i sąsiedztwa istniejącego odcinka drogi wojewódzkiej poprzez zmniejszenie jej uciążliwości;
- podwyższenie atrakcyjności regionu dla potencjalnych inwestorów.
Firma Muticonsult Polska, na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku (reprezentującego Województwo Pomorskie) wykonuje wielowariantową dokumentację pod nazwą Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania pn.: „Budowa połączenia dr. woj. 211 z Obwodnicą Metropolitalną – węzeł Glincz”.
Koncepcja będzie podstawą do podjęcia decyzji o wyborze najlepszego pod kątem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym, wariantu przebiegu Obwodnicy Żukowa między drogami DW211 i DK20 oraz złożenia wniosku o wydanie dla tego wariantu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia tej inwestycji co pozwoli na uruchomienie procedury jej realizacji.
Etapy dokumentacji
– etap 0: Koncepcja wstępna wariantów rozwiązań,
– etap I: Wielowariantowe Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe,
– etap II: Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Lokalizacja inwestycji:
Zadanie inwestycyjne jest zlokalizowane na terenie województwa pomorskiego, powiatu kartuskiego, miasta i gminy Żukowo. Swoim zakresem będzie obejmowało układ komunikacyjny w obszarze pomiędzy węzłem Glincz na skrzyżowaniu Obwodnicy Żukowa z droga krajową DK20 a skrzyżowaniem istniejącej drogi wojewódzkiej DW211 z projektowanym odcinkiem Obwodnicy Żukowa.
Zakres robót objętych niniejszym projektem obejmuje budowę:
W zakresie zadania inwestycyjnego przewiduje się wykonanie :
- jezdni głównej drogi wojewódzkiej klasy – droga główna G;
- budowy lub rozbudowy/przebudowy węzłów, skrzyżowań drogowych;
- dodatkowych jezdni przeznaczonych do obsługi terenu przyległego;
- przebudowy i rozbudowy dróg innych kategorii;
- obiektów mostowych/obiektów inżynierskich w tym mostu przez jar Raduni,
- systemu odwodnienia dróg,
- obiektów i urządzeń wynikających z wymogów ochrony środowiska (m.in. ekranów akustycznych);
- urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego pomiędzy DW211 i DK20;
- oświetlenia drogowego;
- przebudowy sieci i urządzeń uzbrojenia terenu kolidujących z inwestycją;
- kanału technologicznego wzdłuż projektowanej obwodnicy;
- zatok autobusowych, przejść dla pieszych i chodników z oświetleniem;
- stacji meteorologiczną wraz z przyłączem;
- ewentualnych wyburzeń (rozbiórek) istniejących obiektów budowlanych;
- zagospodarowania zieleni w granicach projektowanego pasa drogowego.
Wymagane parametry techniczne dróg:
Droga wojewódzka 211
Klasa techniczna | droga główna G |
Przekrój | 1 / 2 |
Prędkość projektowa | 70 km/h (możliwość obniżenia do 50 km/h) |
Prędkość miarodajna | 90 km/h (możliwość obniżenia do 70 km/h) |
Liczba jezdni | 1 |
Szerokość jezdni | 7,00 m |
Szerokość pasa ruchu | 3,50 m |
Szerokość dodatkowych pasów ruchu | 3,50 m |
Szerokość pasów włączania i wyłączania | 3,50 m |
Szerokość ciągów pieszo-rowerowych | min. 2,50 m |
Szerokość ścieżki rowerowej dwukierunkowej | min. 2,00 m |
Szerokość chodnika | min. 2,00 m |
Szerokość pasa rozdziału | min. 2,50 m |
Dopuszczalny nacisk | 115 kN/oś |
Skrajnia pionowa | 4,70 m |
Plan orientacyjny przedstawiający przebieg wariantów objętych pracami projektowymi.